Friday, March 26, 2010

SBT


Apakah yang dimaksudkan dengan SBT? SBT ialah SBT ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti yang tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan. Sekolah ini mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan cemerlang dengan modal insan nasional yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya saing di persada antarabangsa.



Sekolah yang terpilih sebagai SBT ini perlulah memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan. Antaranya ialah sekolah tersebut hendaklah mempunyai pencapaian akademik yang menunjukkan trend menaik bermula dengan Take of Value (TOV) sekurang-kurangnya 80% dalam peperiksaan awam seperti UPSR dan SPM. Selain itu, pencapaian Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) atau instrumen setaraf dengannya mestilah sekurang-kurangnya 90% dalam semua dimensi.



Di samping itu, sekolah tersebut perlulah pernah menerima anugerah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Syarat lain lagi ialah sekolah-sekolah tersebut pernah melahirkan personality unggul yang menerajui kepimpinan negara, negeri, organisasi dan komuniti. Sekolah-sekolah ini juga hendaklah menjadi penanda aras kepada sekolah lain dari dalam dan luar negara.



Syarat tambahan yang ditetapkan ialah sekolah tersebut perlulah mempunyai permuafakatan yang jitu antara masyarakat yang memberi impak kepada keberkesanan dan kecemerlangan pendidikan sekolah. Sekolah-sekolah ini juga seharusnya mempunyai jaringan yang aktif dengan sekolah-sekolah lain sama ada dalam negara atau antarabangsa menerusi pelbagai bentuk program. Syarat yang terakhir ialah sekolah tersebut itu perlu mempunyai jaringan dengan institusi pendidikan tinggi dalam atau luar negara.

No comments:

Post a Comment

PANDANGAN ANDA...

LinkWithin