1.
Gagasan ke 3 Ucapan
Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan
Agung UMNO 2006 – menuntut
supaya pendidikan Negara memberi
penekanan kepada :
- Pembangunan modal insan
- Penghasilan pelajar celik minda
- Pembentukan warganegara yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
- Program yang membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab
- Dasar – membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni.
- Matlamat –
memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan,
kemahiran dan kompetensi, menerap nilai
3. Oleh itu, kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan sentiasa releven bagi melahirkan modal insan yang seimbang yang dapat menangani cabaran semasa dan masa depan.
Sejarah Kurikulum Sekolah
Rendah
1983 - Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 - Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 - KBSR
(semakan)
2011 - Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Hasrat Pendidikan
-
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
-
Cabaran Abad Ke-21
-
Dasar
Pendidikan Kebangsaan
- Model Baru Ekonomi (MBE)
-
Wawasan 2020
- Teori Pembelajaran
- Jangka Rancangan Jangka
Panjang
Contoh Standard
Kandungan & Standard Pembelajaran
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Bahasa Malaysia
Mendengar, memahami dan memberi
respon terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul |
Bahasa Malaysia
Mendengar, memahami dan
memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan bercapah. |
Bahasa
Inggeris
Able to
express personal response to literary texts
|
Bahasa
Inggeris
Able to
respond to:
a.
Book covers
b.
Pictures in books
c.
Characters
with guidance
|
Matematik
Menama dan menentukan nilai nombor |
Matematik
Menamakan nombor hingga 100:
a. Membilang objek dalam kumpulan.
b. Menamakan
nombor bagi kumpulan objek sebagai
mewakili kuantiti.
|
Mengapa Standard?
•
Memastikan
SEMUA murid melepasi standard yang ditetapkan.
•
Penetapan
ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu diukur dengan jelas.
•
Mengenal pasti strategi penambahbaikan (assessment for learning).
•
Mengatasi
masalah murid keciciran dalam pembelajaran.
•
Pelaksanaan pentaksiran berasaskan
sekolah .
Organisasi KSSR Tahap I dan
Peruntukan Masa
No comments:
Post a Comment
PANDANGAN ANDA...