Friday, March 26, 2010


FIKRAH bertarikh 1 - 4 Mac - BAHAGIAN TAJAAN KPM ’SEMBELIH’ GURU


Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca “Guru Kecewa, Sungai Petani, Kedah” dalam ruangan Respons dalm akhbar FIKRAH bertarikh 1 - 4 Mac (Bahagian Tajaan KPM ’sembelih’ guru).

Untuk makluman penulis, Penangguhan beberapa program latihan guru di KPM dibuat dengan mengambilkira semua aspek termasuklah perancangan yang teliti bagi memastikan setiap perbelanjaan dibuat secara terkawal dan telus. Penangguhan program-program ini tidak menafikan hak guru-guru untuk memperbaiki tahap profesionalisma mereka. Walaupun program Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) ditangguhkan, KPM telah melaksanakan program baru iaitu Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB) kepada semua guru untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Kedoktoran dan Sarjana. Ini bagi memberi peluang kepada guru-guru yang layak melanjutkan pegajian ke peringkat lebih tinggi. Selain itu juga, KPM masih melaksanakan program sedia ada yang diperuntukkan kepada guru-guru seluruh Malaysia. Program-program ini bukan hanya dilaksanakan oleh Bahagian Tajaan Pendidikan sahaja, malah oleh Bahagian-bahagian lain yang terlibat.

Sebagai makluman, penangguhan beberapa program di bawah Bahagian Tajaan Pendidikan KPM adalah bersifat sementara sahaja. Program-program ini akan dilaksanakan semula setelah mendapat kelulusan daripada pihak pengurusan KPM pada masa yang akan datang.


UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

PANDANGAN ANDA...

LinkWithin