Sunday, March 21, 2010

KEMENTERIAN TANGGUNG KOS GURU HADAPI SAMAN

IPOH, 10 Dis (Bernama) -- Kementerian Pelajaran akan menanggung kos guaman dua guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang disaman keluarga tiga pelajar yang maut akibat tragedi jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang dekat sini 26 Okt lepas.

Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi berkata kedua-dua guru besar terbabit tidak perlu bimbang dalam menghadapi proses perundangan itu kerana kementerian akan membantu daripada segi kos peguam.

Beliau berkata demikian kepada pemberita khamis selepas mengadakan perjumpaan dengan semua guru terbabit dalam program perkhemahan yang dianjurkan semasa tragedi itu.

Mohd Puad berkata beliau akan bertemu dengan semua guru terbabit dari semasa ke semasa bagi memberi perangsang kepada mereka yang masih tertekan dengan kejadian itu.

Beliau berkata tiga guru turut dipindahkan ke sekolah lain baru-baru ini kerana menghadapi trauma ekoran kejadian itu termasuk diserang pihak yang tidak bertanggungjawab.

Pada 20 Nov lepas, bapa kepada tiga pelajar perempuan yang lemas akibat jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan memfailkan saman di Mahkamah Tinggi di sini bagi menuntut ganti rugi berjumlah RM105 juta daripada 10 defendan.

Dalam saman itu, K.Mageswaran, K.Vasudevan dan T. Nathan menamakan guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Diawan, gurubesar SJKT Gopeng; Ketua Pegawai Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan; Pengarah Pelajaran Negeri Perak; Yang Dipertua Majlis Daerah Kampar; Pengarah Jabatan Kerja Raya Negeri Perak dan Komanden Kem 1Malaysia Kuala Dipang sebagai defendan.

Pihak lain yang disaman ialah penderma jambatan gantung itu iaitu syarikat GS Synergy Sdn Bhd, syarikat kontraktor CWL Enterprise, Menteri Pelajaran dan kerajaan Malaysia.

Sumber: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

PANDANGAN ANDA...

LinkWithin