|
|
DRAF
JUN 2011
FALSAFAH PENDIDIKAN
KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
PENDAHULUAN
Dokumen Standard Prestasi bagi mata pelajaran Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) dibina
sebagai panduan untuk guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan
pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.
Pentaksiran Rujukan Standard merupakan proses mendapatkan
maklumat tentang sejauh mana murid tahu dan boleh buat atau telah menguasai apa
yang dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan oleh
kurikulum mata pelajaran ini.
Adalah diharapkan dokumen ini dapat memberi maklumat yang
lengkap dan tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
yang menekankan tentang pembinaan modal insan yang berteraskan kepada
pembangunan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
MATLAMAT
KURIKULUM
Matlamat Kurikulum Sains
Sekolah Rendah ini ialah untuk menanam minat dan mengembangkan kreativiti murid
melalui pengalaman dan penyiasatan bagi menguasai ilmu sains, kemahiran
saintifik dan kemahiran berfikir serta
sikap saintifik dan nilai murni.
OBJEKTIF
KURIKULUM
Kurikulum Standard Sains Sekolah Rendah Tahap 1 bertujuan:
1
Merangsang sifat ingin tahu murid
dan mengembangkan minat tentang dunia di sekeliling mereka.
2
Menyediakan peluang untuk murid menguasai kemahiran proses sains dan kemahiran secara berfikir
kritis dan kreatif.
3
Meningkatkan daya kreativiti murid.
4
Memberi kefahaman tentang fakta dan konsep sains.
5
Membolehkan murid mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran secara
kritis, kreatif dan analitis bagi membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah.
keputusan dan menyelesaikan masalah.
6
Menyemai sikap saintifik dan nilai murni dan seterusnya membolehkan
murid mengamalkannya.
7
Menyedari keperluan menjaga alam sekitar.
TAFSIRAN
o
Band ialah satu label yang digunakan untuk
menunjukkan tanda aras tertentu yang disusun secara hierarki digunakan bagi
tujuan pelaporan individu.
o
Standard ialah satu pernyataan tentang
sesuatu domain merujuk kepada tanda aras tertentu dan bersifat generik bagi memberi gambaran holistik tentang
individu.
o
Standard Prestasi ialah pernyataan tentang
tahap perkembangan pembelajaran murid yang diukur berdasarkan standard dan
menunjukkan di mana kedudukan murid dalam perkembangan atau kemajuan pembelajarannya. Perkembangan
dalam standard itu terbahagi kepada dua iaitu perkembangan secara mendatar
(konstruk) dan perkembangan menegak (band). Pertumbuhan murid dijelaskan dengan
satu atau lebih qualifier menggunakan
perkataan atau rangkai kata yang betul menggambarkan standard dalam bentuk
hasil pembelajaran.
o
Deskriptor ialah pernyataan yang
menerangkan apa yang murid tahu dan boleh buat berdasarkan standard di mana
kualiti boleh ditaksir dan dicapai.
o
Evidens
Murid : Pernyataan
yang menerangkan tentang bagaimana murid melaksanakan apa yang dia tahu dan
boleh buat berdasarkan deskriptor.
Instrumen : Bahan atau
apa-apa bentuk bukti yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan
sesuatu tugasan dalam bentuk produk atau proses seperti foto, grafik, artifak,
laporan dan lain-lain.
o
Instrumen ialah alat yang digunakan
untuk menguji penguasaan atau pencapaian murid bagi sesuatu domain seperti ujian
bertulis, ujian secara lisan, demonstrasi, ujian amali.
TAFSIRAN BAND
BAND
|
PERNYATAAN
BAND
|
TAFSIRAN
|
6
|
TAHU,
FAHAM DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB MITHALI
|
Murid mampu menzahirkan idea
yang kreatif dan inovatif, mempunyai keupayaan membuat
keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran dalam kehidupan
seharian serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan menyampaikan maklumat
menggunakan ayat yang sesuai secara bertatasusila dan menjadi contoh secara
tekal.
|
5
|
TAHU,
FAHAM DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
|
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran pada
situasi baru, dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal
dan bersikap positif.
|
4
|
TAHU,
FAHAM DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB
|
Murid melaksanakan
sesuatu kemahiran dengan beradab, iaitu mengikut prosedur atau secara
sistematik.
|
3
|
TAHU,
FAHAM DAN BOLEH BUAT
|
Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu
kemahiran pada suatu situasi.
|
2
|
TAHU DAN FAHAM
|
Murid menunjukkan kefahaman
untuk menukar bentuk komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang
telah dipelajari.
|
1
|
TAHU
|
Murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran asas
atau memberi respons terhadap perkara yang asas.
|
BAND
|
PERNYATAAN STANDARD
|
1
|
Mengetahui
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
2
|
Memahami
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
3
|
Mempamerkan
keupayaan mengetahui dan memahami
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
4
|
Menggunakan
pengetahuan asas sains dan teknologi bagi menjalankan tugasan
|
5
|
Mengaplikasikan
pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep sains
|
6
|
Mengaplikasikan
pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk menyelesaikan masalah dalam
kehidupan harian
|
BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
1
Tahu
|
B1
Mengetahui perkara-perkara asas dalam
sains dan teknologi
|
B1D1
Keperluan asas
manusia
B1D2
Keperluan asas
haiwan
B1D3
Cara haiwan membiak
B1D4
Keperluan asas
tumbuhan
B1D5
Sumber cahaya
|
B1D1E1
Mengenal
pasti keperluan asas manusia iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan
B1D2E1
Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan
tempat perlindungan
B1D3E1
Mengenal
pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur
B1D4E1
Mengenal pasti keperluan asas tumbuhan iaitu air, udara dan cahaya
matahari
B1D5E1
Mengenal pasti sumber cahaya seperti matahari, lampu, lampu suluh dan
api
|
BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
2
Tahu dan Faham
|
B2
Memahami
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
B2D1
Perubahan diri
B2D2
Tumbesaran haiwan
B2D3
Cara haiwan bergerak
B2D4
Komponen set binaan
|
B2D1E1
Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada diri sendiri
sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi pertambahan saiz, tinggi dan berat
B2D2E1
Mengenal
pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari
segi perubahan rupa dan pertambahan saiz
B2D2E2
Mengenal
pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya
B2D3E1
Menjelaskan
cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang,
menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat
B2D4E1
Menterjemahkan
manual
B2D4E2
Mengenal
pasti komponen set binaan berpandukan manual bergambar
|
BAND
|
PERNYATAAN STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
3
Tahu, Faham dan
Boleh Buat
|
B3
Mempamerkan
keupayaan mengetahui dan memahami perkara-perkara asas dalam sains dan
teknologi
|
B3D1
Kepentingan keperluan asas kepada manusia
B3D2
Perbandingan tumbesaran manusia
B3D3
Haiwan dan makanannya
B3D4
Mengenal tempat perlindungan haiwan
B3D5
Cara pembiakan haiwan
B3D6
Perubahan keadaan terang dan gelap
B3D7
Pemilihan komponen set binaan
|
B3D1E1
Menjelaskan kepentingan keperluan asas kepada manusia
B3D2E1
Menjalankan
aktiviti untuk membanding dan membezakan tumbesaran diri dengan rakan dari
segi saiz, tinggi dan berat
B3D3E1
Memberi
contoh haiwan dan makanan yang dimakan
B3D4E1
Mengenal pasti tempat perlindungan haiwan seperti
sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua, di dalam air, di dalam
tanah, di celah batu atau kayu
B3D5E1
Mengelas haiwan berdasarkan
cara pembiakan
B3D6E1
Menjalankan
penyiasatan untuk membezakan keadaan terang dan gelap
B3D7E1
Memilih komponen set binaan berpandukan manual
bergambar
|
BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
4
Tahu, Faham dan
Boleh Buat dengan Beradab
|
B4
Menggunakan
pengetahuan asas sains dan teknologi bagi
menjalankan
tugasan
|
B4D1
Menggunakan
pengetahuan asas berkaitan
kepentingan makanan dalam menjalankan tugasan
B4D2
Menggunakan pengetahuan asas berkaitan kepentingan
keperluan asas haiwan dalam menjalankan tugasan
B4D3
Menggunakan
pengetahuan asas berkaitan
tabiat makan haiwan dalam menjalankan tugasan
B4D4
Menggunakan
pengetahuan asas berkaitan
cara haiwan bergerak dalam menjalankan tugasan
B4D5
Menggunakan pengetahuan asas berkaitan pembentukan
bayang-bayang dalam menjalankan tugasan
B4D6
Menggunakan
pengetahuan asas sains dalam
pemasangan komponen set binaan
|
B4D1E1
Mengenal pasti
makanan yang memberi tenaga, membantu tumbesaran, membantu menjaga kesihatan
dan membantu proses penyembuhan
B4D2E1
Menyatakan
kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan haiwan lain
B4D3E1
Mengelaskan
haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan
haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan
B4D4E1
Menjalankan
aktiviti simulasi untuk menggambarkan cara haiwan bergerak seperti ikan
berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar,
siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak melompat
B4D5E1
Menjalankan
aktiviti untuk menerangkan bagaimana bayang-bayang dihasilkan
B4D6E1
Memasang
komponen set binaan berpandukan manual bergambar
B4D6E2
Melakarkan
hasil binaan menggunakan bentuk asas
|
BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
5
Tahu, Faham dan
Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
B5
Mengaplikasikan
pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep sains
|
B5D1
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep berkaitan kepentingan pelbagai makanan
B5D2
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep berkaitan kepentingan keperluan asas haiwan
B5D3
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep berkaitan perubahan tumbesaran haiwan
B5D4
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep berkaitan kepentingan pergerakan haiwan
B5D5
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep berkaitan kepentingan keperluan asas tumbuhan
B5D6
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep berkaitan perubahan tumbesaran tumbuhan
B5D7
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk
membentuk konsep berkaitan kepentingan cahaya kepada manusia
B5D8
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik
untuk membentuk konsep dalam memerihalkan pemasangan komponen set binaan
|
B5D1E1
Menaakul kepentingan pelbagai jenis makanan kepada manusia
B5D2E1
Menaakul kepentingan keperluan asas kepada haiwan
B5D3E1
Merekod
perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari segi rupa dengan
memerhati haiwan sebenar
B5D4E1
Menaakul
kepentingan pergerakan kepada haiwan
B5D5E1
Menjalankan penyiasatan untuk menaakul tentang
kepentingan air, udara dan cahaya matahari kepada tumbuhan
B5D6E1
Menjalankan
penyiasatan untuk merekod perubahan yang berlaku pada tumbuhan semasa
membesar dari segi pertambahan tinggi atau bilangan daun ke atas tumbuhan
sebenar
B5D7E1
Menaakul
kepentingan cahaya kepada manusia
B5D8E1
Menceritakan
hasil binaan secara lisan
|
BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
B6
Mengaplikasikan
pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk menyelesaikan masalah dalam
kehidupan harian
|
B6D1
Menggunakan konsep sains untuk menyelesaikan
masalah dalam kehidupan seharian
B6D2
Menggunakan konsep sains untuk menyelesaikan
masalah dalam pemasangan komponen set binaan
|
B6D1E1
Mencadangkan satu hidangan makanan dan menerangkan
mengapa makanan tersebut dipilih
B6D1E2
Menerangkan makanan, air, udara dan tempat perlindungan
yang bersih adalah penting untuk menjamin kesihatan
B6D1E3
Mempraktikkan
pengambilan pelbagai jenis makanan berkhasiat supaya sihat
B6D1E4
Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara
tidak menganiaya haiwan
B6D1E5
Menjaga tumbuhan dengan memberikan keperluan asasnya
bagi memastikan ia hidup dan subur
B6D1E6
Mencipta permainan bayang-bayang seperti wayang kulit
B6D2E1
Membuka hasil binaan mengikut urutan
B6D2E2
Menyimpan komponen yang telah dibuka ke bekas
penyimpanan
|
No comments:
Post a Comment
PANDANGAN ANDA...