APA ITU LINUS?
LINUS ialah akronim bagi "Literacy dan Numeracy Screening"
LINUS merupakan program pemulihan yang dirangka untuk membolehkan murid memperoleh kemahiran asas litersi dan kemahiran asas numerasi semasadi Tahap1 sekolah rendah.
LINUS disasarkan kepada murid2 yang mempunyai masalah 3M,(membaca,menulis,mengira)
Matlamat
Matlamat program ini adalah untuk memastikan semuamurid mengikuti program LINUS berkeupayaan untuk menguasai literasi dan numerasi kecuali murid yang berkperluan khas selepas tiga tahun mengikuti ProgramLINUS.
Faktor2 Utama Untuk Memastikan Kejayaan LINUS
1.Guru pemulihan LINUS (1:15 murid)
2.Mewujudkan jawatan Fasilinus di PPD (1:30)
3.Semua sekolah mesti menyertaiProgram LINUS ini.
4.Meningkatkan kemahiran pedagogi guru melalui latihan dalam perkhidmatan dan latihan pra-perkhidmatan.
5.Pemantauan berterusan oleh pihakKPM/JPN/PPD/SEKOLAH.
Definisi Asas Literasi.
Keupayaan membaca,menulis dan memahami perkataan, ayat tunggaldan ayat majmuk dalam Bahasa Malaysiadan mampu menggunakan perkataan tersebut dalam pembelajaran dan komunikasi harian.
Definisi Asas Numerasi
Keupayaan untukmenyelesaikan operasi asas matematik, memahami idea matematik yang mudah dan mampu menggunakan kemahiran matematik dalam kehidupan seharian.
Saturday, May 5, 2012
Friday, May 4, 2012
Rhythmic Gymnastics
History
Rhythmic gymnastics is a sport in which individuals or teams of competitors (2 or more people) manipulate one or two pieces of apparatus:rope, clubs,hoop, ball, ribbon, and Free (no apparatus, so called "floor routine"). An individual athlete only manipulates 1 apparatus at a time. When multiple gymnasts are performing a routine together a maximum of two types of apparatus may be distributed through the group. An athlete can exchange apparatus with a team member at any time through the routine. Therefore, an athlete can manipulate up to two different pieces of apparatus through the duration of the routine. Rhythmic gymnastics is a sport that combines elements of ballet, gymnastics, dance, and apparatus manipulation. The victor is the participant who earns the most points, determined by a panel of judges, for leaps, balances, pirouettes (pivots), flexibilities, apparatus handling, execution, and artistic effect.
APPARATUS
There are five pieces of equipment used in rhythmic gymnastics such like ball, club, ribbon rope and hoop. Every two years, the International Gymnastics Federation (FIG) designates four of the apparatus to be used, and the other to be set aside for that time period. Each event is performed on a floor mat measuring about 42.5 feet by 42.5 feet. It is not the same as the floor exercise mat used in artistic gymnastics – it doesn’t have the same amount of spring or padding to it. This is at the request of rhythmic gymnasts, because it is much easier to perform the skills required on a floor without spring and padding.
RHYTHMIC GYMNASTICS LEOTARD
Rhythmic Gymnastics Leotards are identified by skirts, colorful complex designs and crystals.
Organization Chart
Coach
Cik Az |
Activities & tournament
Sekapur Sirih (Pantun Guru Besar)
Sirih sekapur bersama kendi
Kendi dibawa di tapak tangan
Guru-guruku taburlah budi
Agar dikenang sepanjang zaman
Makan ulam bersama nasi
Air minuman di dalam kendi
Cabaran mendidik kita atasi
Untuk jayakan visi dan misi
Serai ditanam bersama pandan
Tanam bersama ulam-ulaman
Budaya cemerlang jadi amalan
Sekolah terbilang jadi idaman
GPK 1, En. Mohamad Bin Othman
Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera. Selamat datang ke portal rasmi SKKBSR. Alhamdulilah SKKBSR telah berjaya membangunkan laman blognya. Semoga ini akan menjadi satu saluran maklumat rasmi utama selaras dengan hasrat kerajaan kita.
Seseorang manusia akan disanjungi kiranya dirinya dibekali dengan akhlak yang mulia disulami pula dengan bunga-bunga keimanan dan dihiasi dengan cahaya ketaatan kepada tuhan.
Kata-Kata Hikmat
Ilmu itu didapati dengan lidah yang gemar bertanya dan akal yang suka berfikir
'Abdullah Ibn. Abbas
GPK HEM Puan Hjh. Siti Ainiah Bt Alias
Alhamdulilah, warga SKKBSR, telah membuat Projek Mega, sebagai salah satu saluran untuk sebaran maklumat, dan hebahan aktiviti yang dijalankan sepanjang tahun. Harapan dan usaha murni ini diharapkan dapat memanfaatkan semua warga sekolah.
Nasihat Untuk Guru & Warga SKKBSR
Saya mengucapkan tahniah kepada semua guru yang berjaya melaksanakan Projek Mega SKKBSR 2012. Saya berharap supaya guru berusaha bersungguh-sungguh supaya cemerlang semua bidang.
kecemerlangan guru, murid merupakan fokus utama dan bersama membimbing untuk mencapai kejayaan.
Salam maju jaya dan salam 1 Malaysia.
Alunan Suara Burung Kedidi
Kembang berseri Bunga Senduduk
Elok dituruti resmi padi
Semakin berisi semakin tunduk
Tingkap papan bersegi tiga
Sampan sakat di Pulau Angsa
Jadilah insan berhati mulia
baik dihati berbudi Bahasa.
GPK KOKU En. Mohd. Yazid Bin Dasir
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Terlebih dahulu saya ingin memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi kerana diberikan kesihatan dan kesempatan untuk menyampaikan sepatah dua kata dalam ruangan ini.
Sekalung penghargaan dan pujian kepada semua guru SKKBSR yang sentiasa memberikan komitmen yang cukup tinggi sepanjang menjalankan tugas yang telah diamanahkan. Sekalung tahniah juga diucapkan kepada semua pasukan permainan, kelab dan badan beruniform yang telah memenangi atau menyertai pertandingan pada tahun ini, samada di peringkat sekolah, daerah, negeri mahupun di peringkat kebangsaan.
Harapan saya pada tahun hadapan agar kita dapat mencapai keputusan yang lebih cemerlang dalam aktiviti yang diceburi, insya Allah..
Akhir sekali terimahal kata-kata ini untuk renungan kita bersama.
"Adalah sesuatu yang luar biasa melakukan yang biasa dalam hidup, tetapi biasakanlah mellakukan yang luar biasa dalam hidup"
Thursday, May 3, 2012
Profil Sekolah
SEJARAH SEKOLAH
Sekolah Kebangsaan Kampung Baru Si Rusa ditubuhkan pada 1
Januari 2004. Pada masa itu, sekolah ini
menumpang di Sekolah Kebangsaan Si Rusa.
Tujuan penubuhan sekolah ini adalah untuk mengurangkan bilangan murid di
Sekolah Kebangsaan Si Rusa yang dijalankan secara duasesi iaitu sesi pagi dan
sesi petang. Dengan penubuhan Sekolah
Kebangsaan Kampung Baru Si Rusa, sebahagian besar murid dari Sekolah Kebangsaan
Si Rusa dan sebahagian murid dari Sekolah Kebangsaan Panglima Adnan telah
ditempatkan di sekolah ini. Penduduk
kampung dan masyarakat sekitar sekolah
ini telah mencadangkan penubuhan Sekolah
Kebangsaan Kampung Baru Si Rusa. Cadangan ini telah diusahakan oleh UMNO
Bahagian di kawasan ini yang diketuai oleh Tn.Hj Mohamed Elias b Jaffar bersama
Wakil Rakyat kawasan. Usaha ini telah dipersetujui dan mendapat perhatian
daripada Yang Amat Berhormat Menteri Besar pada masa itu iaitu YAB Dato’ Seri
Utama Mohd Isa bin Hj Abd Samad. Kebanyakan
penduduk yang berada di sekitar sekolah ini adalah terdiri daripada penduduk Kampung Baru Si Rusa dan keluarga angkatan tentera.
Sekolah ini
telah diterajui oleh ‘care taker’ Encik Hasan bin Hussain. Beliau telah memulakan tugas sebagai ‘care taker’
mulai 16.11.2003, manakala dibantu oleh Puan Sapiah bt Haron sebagai GPK HEM
dan Puan Hjh Siti Aniah bt Alias sebagai GPK Kokurikulum. Pihak Jabatan Pelajaran Negeri telah menempatkan seorang Pembantu Tadbir
Pn.Kamsiah bt Musa bagi menguruskan urusan pejabat.
Semasa menumpang
di SK Si Rusa, SK Kampung Baru Si Rusa
telah dijalankan pada sesi petang dengan menggunakan bangunan, kantin dan
kemudahan lain bagi menjalankan pengajaran dan pembelajaran. Murid-murid yang belajar di SK Kampung Baru
Si Rusa adalah terdiri daripada murid Tahun 1 hingga Tahun 5 sahaja. Manakala jumlah murid pada masa itu adalah
seramai 410 orang. Pada bulan Februari
2004, Guru Besar pertama telah ditempatkan di sekolah ini, iaitu Puan Raziah bt
Mansor.
SK Kampung Baru Si Rusa berpindah ke bangunan baru yang
terletak di kawasan Kampung Baru Si Rusa pada 1.1. 2005 setelah bangunan baru
ini dilawati oleh Menteri Pelajaran YB Dato’ Sri Hishamudin bin Tun Hussein
pada bulan November 2004. Tujuan lawatan Yang Berhormat adalah untuk
mempastikan keadaan bangunan dan persekitaran sekolah selamat apabila
diduduki. Kemudahan sekolah ini adalah serba
lengkap dan sungguh selesa. Bilangan kelas juga bertambah menjadi 24
kelas iaitu terdiri daripada Tahun 1 hingga Tahun 6. Jumlah murid juga menjadi 812 orang dan
bilangan guru juga bertambah. Semasa
berada di bangunan baru , bilangan anak tentera adalah seramai 334 orang
berbanding dengan jumlah semua murid. Dalam
masa yang singkat sekolah ini telah berkembang dan berupaya menempa nama sama
ada dalam bidang kurikulum mahupun kokurikulum.
Sekolah ini memberi tumpuan
kepada kecemerlangan
akademik dan sahsiah pelajar dengan slogan Ilmu Teras
Kecemerlangan.
Guru Besar
yang telah berkhidmat di Sekolah Kebangsaan Kampung Baru Si Rusa, sila rujuk
jadual 1 di bawah.
BIL
|
NAMA
GURU BESAR
|
TAHUN
|
1
|
Puan
Raziah bt Mansor
|
16.2.2004
hingga 16.4.2006
|
2
|
Encik
Marti bin Serin
|
16.4.2006
hingga 1.6.2007
|
3
|
Puan Hjh Siti Mariam bt Bidin
|
16.6.2007
hingga sekarang
|
VISI SEKOLAH
sekolah
unggul penjana jenerasi terbilang
MISI SEKOLAH
Membangunkan
potensi individu melalui pendidikan kualiti
PIAGAM PELANGGAN SEKOLAH
Dalam usaha
untuk mempastikan kecemerlangan pendidikan, kami komited untuk memberikan
perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan seperti berikut:
Kepada Pelajar
Memberi bimbingan
dan didikan yang saksama dan berterusan
Mengambil
langkah-langkah segera menangani keselamatan dan kebajikan pelajar
Kepada Staf SKKBSR
Memastikan kebajikan semua staf SKKBSR dijaga dengan
baik
Memastikan semua
pandangan dan teguran yang membina daripada semua staf akan
dipertimbangkan
Kepada Masyarakat
Sentiasa
bekerjasama dengan semua pihak untuk kepentingan bersama
Membekalkan
maklumat yang tepat dan segera mengikut keperluan
Wednesday, May 2, 2012
KSSR BAHASA MALAYSIA
WAJAH-WAJAH GURU KSSR BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1 DAN 2
Tahun 1 |
Tahun 2 |
Tahun 1 dan 2 |
Tahun 2 |
Tahun 2 |
BILIK DARJAH KSSR
Suasana dalam bilik darjah KSSR |
Penyerapan TMK dalam P&P |
Buku Teks B.Malaysia sebagai bahan bacaan intensif bagi murid-murid lemah. |
PANITIA PEND JASMANI DAN KESIHATAN
PN HJH SITI MARIAM BINTI BIDIN
GPK AKADEMIK
EN MOHAMAD BIN OTHMAN
GPK HEM
PN HJH SITI AINIAH BINTI ALIAS
GPK KOKO
EN YAZID BIN DASIR
KETUA PANITIA / SETIAUSAHA SUKAN
CIK SAMARTINI BINTI AYUB
SETIAUSAHA
CIK AZNIDA BINTI TASMUJI
AHLI PANITIA
CIK NURULFATIHAH MD NOOR
PN NOR ELINA HANI RAMLI
PN JELEKHO MAT ZAIN
PN HASNIDA SABTU
PN NOR ROHANA OSMAN
PN NORHASLINDA OMAR
PN NOOR HAZIRA OTHMAN
PN HABSAH ISMAIL
PN NOOR SHAHBANI SA'ABAN
- SEGAK SEGAK – STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAANAPAKAH SEGAK?# PROGRAM PENILAIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN (SEGAK)# DIRANCANG SELARI DENGAN SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH.MATLAMAT# MURID SENTIASA PEKA, BERPENGETAHUAN DAN MENGAMALKAN AKTIVITI KECERGASAN UNTUK MENINGKAT DAN MENGEKALKAN TAHAP KECERGASAN FIZIKAL YANG OPTIMUM.UJIAN-UJIAN SEGAK1. NAIK TURUN BANGKU ( 3 MINIT )2. TEKAN TUBI ( 1 MINIT )3. RINGKUK TUBI SEPARA4. JANGKAUAN MELUNJURUJIAN MESTI DI SELESAIKAN DALAM HARI YANG SAMA!UJIAN 1 - NAIK TURUN BANGKU(3 MINIT)TUJUAN : MENGUKUR DAYA TAHAN KARDIOVASKULARPROSEDUR- Murid memakai kasut sukan yang sesuai- Murid berdiri tegak dengan kaki kanan atau kiri (ikut keselesaan) di letakkan di atasbangku.- Penguji akan memberi isyarat “mula”.
- Murid melakukan pergerakan naik dan turun
(kaki kiri naik di ikuti kaki kanan kemudian
kaki kiri turun di ikuti kaki kanan)- Murid melakukan pergerakan mengikut rentak
rakaman atau metronome - 96 detik/minit selama
3 minit- Selepas tamat murid dikehendaki duduk serta
merta- Kira kadar nadi selepas 5 saat tamat perlakuan -
kiraan dilakukan oleh guru atau menggunakan
Polar Heart Rate Monitor- Kadar nadi diambil dlm jangkamasa 1 minit- Jika murid tidak menamatkan lakuan selama
3 minit, skor murid ini dibatalkan
UJIAN 2 - TEKAN TUBI(1 MINIT)TUJUAN : MENGUKUR KEUPAYAAN DAYA TAHAN DAN KEKUATAN OTOT TANGAN SERTA OTOT BAHUPROSEDUR- Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh tangan- Turunkan badan dengan
membengkokkan siku sehingga dada
menyentuh span- Luruskan tangan seperti dlm
kedudukan sedia- Tekan tubi diteruskan sehingga
murid tidak berupaya
meneruskannya- Ujian akan ditamatkan jika murid
tidak melakukan aktiviti secara
sempurna mengikut arahan 1
hingga 3- Murid B mengira dan merekod bilangan lakuan Murid AUJIAN 2 - TEKAN TUBI SUAIAN (1 MINIT)TUJUAN : MENGUKUR KEUPAYAAN DAYA TAHAN DAN KEKUATAN OTOT TANGAN SERTA OTOT BAHUPROSEDUR- Mula dengan kedudukan sokong hadapan dengan berat badan disokong oleh tanganyang lurus dan lutut yang bengkok. Kaki bersilang. Badan diluruskan- Turunkan badan dengan membengkokkan siku sehingga dada menyentuh span- Tekan tubi diteruskan sehingga
murid tidak berupaya
meneruskannya- Ujian akan ditamatkan jika murid
tidak melakukan aktiviti secara
sempurna mengikut arahan 1
hingga 3- Murid B mengira dan merekod bilanganlakuan Murid AUJIAN 3 - RINGKUK TUBI SEPARA(1 MINIT)TUJUAN : MENGUKUR DAYA TAHAN DAN KEKUATAN OTOT ABDOMENPROSEDUR- Murid A berbaring dgn lutut bengkok 90darjah dan tumit
dan kaki sentiasa- Buka kaki seluas bahu- Kedua-dua belah tangan lurus di sisi dan hujung jari
menyentuh bahagian luar pelekat pertama- Pada setiap lakuan ringkuk, bahu perlu diangkat supaya jari
tengah kedua-dua tangan menyentuh bahagian luar pelekatkedua-Bahagian bawah belakang badan hendaklah rata dan jari
tengah pada kedudukan asal (ulang prosedur 4) sebelum
melakukan ulangan yang seterusnya- Murid melakukan pergerakan mengikut rentak rakaman atau metronome dengankadar 50 detik/minit selama 1 minit- Murid B mengira ulangan perlakuanUjian akan ditamatkan sekiranya murid A- Berasa tidak selesa- Jari tidak menyentuh bahagian luar garisan penanda kedua- Tumit terangkatUJIAN 4 - JANGKAUAN MELUNJURTUJUAN : MENGUKUR FLEKSIBILITI
PROSEDUR- Murid duduk melunjur tanpa kasut.- Tumit kaki di letak di belakang penanda 23sentimeter.- Kedua-dua kaki lurus sepanjang masa
ujian.Rakan memegang lutut.- Tapak tangan kanana ditindih di atas
belakang tapak tangan kiri dalam keadaan
hujung jari tengah hendaklah sama.- Dagu rapat ke dada. Jangkaukan tanganperlahan-lahan sejauh yang mungkin
atas pita pengukur.- Jangkauan hendaklah dikekalkan selama 3 saat tanpa menyentap.- Murid diberi tiga percubaan berturut-turut.– Percubahan terbaik diambil kira sebagai skor. Bacaan dikira pada sentimeter yang terhampir.- Tidak perlu merekod dalam titik perpuluhan.- Murid yang membantu memegang lutut pelaku tidak menganggu pelaku.
Buat line kat padang ( tiap2 tahun kene buat)
tukang tarik tape |
- lukis mural kat bilik PJK
- Pembangunan Balapan & Padang
" never give up "
| ||
hari pertandingan.. semangat baju baru hihihi... |
team paling comeyy.. |
coaches yang telah ditinted |
sujud syukur sbb SKKBSR jd champion!!!! |
senior and junior Kg Baru.. |
kapt terima piala pusingan juara keseluruhan sek rendah |
- PROGRAM CUTI SEKOLAH...
program kat pantai bt4 |
kawasan lompat jauh.... the best ever |
Subscribe to:
Posts (Atom)