Kementerian Pelajaran Malaysia
Bahagian Pembangunan Kurikulum
SEKOLAH
KEBANGSAAN KAMPUNG BARU SIRUSA
PORT
DICKSON NEGERI SEMBILAN.
RANCANGAN
TAHUNAN
KURIKULUM
STANDARD SEKOLAH RENDAH
(KSSR)
&
STANDARD
PRESTASI
MATEMATIK
TAHUN
2
(
2012 )
KURIKULUM
STANDARD SEKOLAH RENDAH(KSSR)
RANCANGAN
TAHUNAN DAN STANDARD PRESTASI MATEMATIK
TAHUN DUA
MINGGU
|
BIDANG/TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid
dibimbing untuk ….
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid
berupaya untuk ……..
|
STANDARD PRESTASI
|
2
|
1. NOMBOR
BULAT
HINGGA
1000.
|
1.1 Menama dan
menentukan nilai
nombor.
|
(i) Menamakan
nilai nombor hingga 1000 :
(a) Membaca
sebarang nombor yang diberi
dalam perkataan.
(b)
Menyebut sebarang nombor yang
diberi
dalam
bentuk angka.
(c)
Memadankan angka dengan
namanya
dalam perkataan.
|
B1D1E1
Menamakan nombor bulat
Se hingga 1000 dan membilang secara satu-satu, dua-dua, lima-lima,
sepuluh-sepuluh dan seratus-seratus.
|
2
|
1.2 Menulis nombor
|
(ii)
Menentukan nilai nombor hingga 1000:
(a) Menunjukkan kuantiti bagi
nombor yang
disebut dengan menggunakan objek,
gambar, garis nombor dan
abakus 4:1.
(b) Memadankan kumpulan
objek dengan
nombor.
(c) Menyusun kumpulan objek,
kad gambar
dan kad angka mengikut tertib menaik
dan tertib menurun.
(d) Membandingkan dua nombor
dan
menyebut sebarang nombor
yang terletak
di antaranya.
|
B2D1E1
Menyatakan kuantiti objek
sehingga 1000 dengan :
a) Menamakan dan menulis
nombor dalam perkataan
atau angka.
b) Membilang secara satu-satu,
dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh
seratus-seratus.
c) Memadan
d) Membanding, menyusun
atau
melengkapkan rangkaian nombor
secara tertib menaik atau menurun.
|
|
3
|
(i) Menulis sebarang nombor hingga 1000
apabila diberi nombor itu dalam
perkataan.
(ii) Menulis dalam perkataan sebarang nombor
hingga 1000.
|
|||
4
|
1.3 Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor.
|
(i) Membilang nombor dalam lingkungan 1000
secara :
(a) seratus-seratus
(b)
sepuluh-sepuluh
(c) satu-satu
(d) dua-dua
(e) lima-lima,
tertib
menaik dan menurun.
|
||
4
|
(ii) Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
dalam lingkungan 1000 secara :
(a) seratus-seratus
(b) sepuluh-sepuluh
(c) satu-satu
(d) dua-dua
(e) lima-lima,
tertib
menaik dan menurun.
|
|||
5
|
1.4 Menentukan
nilai
tempat bagi
sebarang nombor.
|
(i) Menamakan nilai tempat bagi setiap
digit
dalam
sebarang nombor hingga 1000.
(ii) Menyatakan
nilai digit bagi sebarang
nombor hingga 1000.
(iii) Menyatakan
nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor dengan menggunakan
abakus
4:1.
(iv) Mencerakinkan sebarang nombor dalam :
(a) sebutan ratus, puluh dan sa
(b) bentuk panjang yang menunjukkan nilai
setiap
digit.
|
B2D2E1
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit
bagi nombor bulat sehingga 1000.
B2D2E2
Mencerakinkan sebarang nombor dalam
ratus, puluh dan sa.
|
|
5
|
1.5 Membundarkan
sebarang nombor
kepada puluh dan
ratus terdekat.
|
(i) Membundarkan
sebarang nombor hingga
1000
kepada puluh dan ratus yang terdekat.
|
B3D2E1
Membundarkan nombor bulat sehingga
1000 kepada puluh dan ratus yang
terdekat.
|
|
6
|
2. TAMBAH
DALAM
LINGKUNGAN
1000
|
2.1
Menambah
sebarang dua
nombor.
|
(i) Menambah
sebarang dua nombor hingga
tiga
digit tanpa mengumpul semula.
(ii)
Menambah
sebarang dua nombor hingga
tiga digit dengan mengumpul semula dari :
(a) sa ke puluh.
(b) puluh ke ratus
(c) sa ke puluh dan puluh ke ratus,
hasil
tambahnya hingga 1000.
(iii) Menambah sebarang dua nombor
dengan menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E1
Melakukan operasi asas tambah bagi
sebarang 3 nombor bulat sehingga 3
digit dan hasil tambahnya tidak melebihi
1000.
|
7
|
2.1 Menambah
sebarang tiga
nombor.
|
(i) Menambah sebarang tiga nombor hingga tiga
digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menambah sebarang tiga nombor hingga tiga
digit dengan mengumpul semula dari :
(a) sa
ke puluh
(b) puluh
ke ratus
(c) sa ke puluh dan puluh ke ratus,
hasil
tambahnya hingga 1000.
(iii)
Menambah sebarang tiga nombor
dengan
menggunakan abakus 4:1.
|
B6D6E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti
|
|
8
|
2.3 Menyelesaikan
masalah tambah.
|
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat
matematik
tambah yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan
penambahan dua nombor.
|
B4D1E1
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan penambahan dua nombor dan hasil tambahnya tidak
melebihi 1000
B5D1E1
Menyelesaikan
masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
|
9
|
3. TOLAK
DALAM
LINGKUNGAN
1000
|
3.1 Menolak
sebarang
dua nombor.
|
(i) Menolak
sebarang dua nombor hingga
tiga
digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menolak sebarang dua nombor hingga
tiga
digit dengan mengumpul semula dari:
(a) puluh ke sa
(b) ratus ke puluh
(c)
ratus ke puluh dan puluh ke sa.
(iii) Menolak
sebarang dua nombor dengan
menggunakan abakus 4 :1.
|
B3D1E2
Melakukan operasi asas tolak bagi
nombor bulat hingga 3 digit.
B6D6E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logik matematik untuk
berkomunikasi
dengan tepat dan jelas
dengan
rakan sebaya, guru atau komuniti
|
10
|
3.2 Menolak
berturut-
turut dua nombor
daripada sebarang
nombor.
|
(i) Menolak berturut-turut dua nombor daripada
sebarang nombor hingga 1000 tanpa dan
dengan
mengumpul semula.
(ii) Menolak berturut-turut dua nombor daripada
sebarang
nombor hingga 1000 dengan
menggunakan abakus 4:1.
|
||
11
|
3.3
Menyelesaikan
masalah tolak.
|
(i) Mereka
cerita berdasarkan ayat matematik
tolak yang diberi.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang
melibatkan penolakan dua nombor.
|
B4D1E2
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan dua
nombor
B5D1E1
Menyelesaikan
masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
|
|
12
|
4.
DARAB
|
4.1 Menulis ayat
matematik
bagi
operasi
darab.
|
(i) Membina
dan menyebut kumpulan sama
banyak dengan menggunakan :
(a)
bahan konkrit
(b)
gambar
(c)
garis nombor
|
|
12
|
(ii) Menulis
ayat matematik tambah berulang :
(a) dua-dua
(b) lima-lima
(c) sepuluh-sepuluh
(d) empat-empat
|
|||
13
|
(iii) Memperkenalkan simbol darab dan sama
dengan :
(a) Menggunakan dan mempelbagaikan
perbendaharaan kata yang relevan
dalam
konteks darab.
(b) Menulis
simbolnya.
(c)
Menggunakan simbol bagi menulis
ayat matematik berdasarkan situasi
yang diberi.
|
B1D3E1
Mengenal
simbol (x) , (÷) dan (=)
|
||
14
|
(iv) Menulis ayat matematik darab apabila
diberi kumpulan dua-dua, lima-lima-,
sepuluh-sepuluh dan empat-empat
berbantukan :
(a) objek
(b) gambar
(c) garis nombor
yang sama banyak
|
B3D1E3
Menulis
ayat matematik darab dan bahagi
berdasarkan situasi
|
||
(v) Menulis operasi darab yang sama
jawapannya dengan operasi darab yang
diberi dengan mengubah susunan nombor
yang didarabkan.
|
||||
15
|
4.2 Melengkapkan
ayat matematik
darab.
|
(i) Membina sifir dua, lima, 10 dan empat
dengan berpandukan :
(a) objek
konkrit
(b) gambar
(c) garis nombor
(ii) Menentukan nilai bagi sifir satu dan
sifar.
|
B3D1E4
Melakukan
operasi asas darab (sifir dua, lima, sepuluh dan empat) dan bahagi
(melibatkan pembahagian dengan dua, lima, sepuluh dan empat)
|
|
16
|
(iii) Melengkapkan
ayat matematik darab yang
melibatkan
sifir dua, lima, 10, empat, satu
dan
sifar.
|
|||
17
|
4.3 Menyatakan secara
spontan
sifir darab.
|
(i) Menyatakan secara spontan sifir dua, lima,
10, empat, satu dan sifar mengikut :
(a) tertib menaik
(b) rawak
(c) salah
satu daripada dua nombor yang
didarab untuk memberi hasil darab
tertentu.
(ii) Menunjukkan hasil darab dengan
menggunakan
abakus 4;1.
|
B4D1E3
Menyelesaikan
masalah pendaraban dua nombor yang melibatkan sifir dua, lima, sepuluh dan
empat
B6D6E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti
|
|
18
|
4.4 Menyelesaikan
masalah harian yang
melibatkan sifir
darab.
|
(i)
Menggunakan
sifir dua, lima, 10 dan empat
bagi
:
(a) Mereka cerita berdasarkan ayat
matematik darab yang diberi.
(b) Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan
pendaraban dua nombor.
|
B5D1E1
Menyelesaikan
masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
|
|
19
|
5. BAHAGI
|
5.1 Menulis ayat
matematik bagi
operasi bahagi.
|
(i)
Mengelaskan kepada kumpulan dua-dua,
lima-lima, sepuluh-sepuluh dan
empat- empat dengan menyatakan
kumpulan yang diperoleh dengan
menggunakan :
(a) objek
(b) gambar
(c) garis
nombor.
|
|
20
|
(ii) Memperkenalkan simbol bagi bahagi dan
sama dengan :
(a) Menggunakan dan mempelbagaikan
perbendaharaan
kata yang relevan
dalam
konteks bahagi .
(b) Menulis
simbolnya.
(c) Menggunakan
simbol bahagi dan sama
dengan bagi menulis ayat matematik
berdasarkan situasi yang diberi.
|
B1D3E1
Mengenal
simbol (x) , (÷) dan (=)
|
||
20
|
(iii)
Menulis
ayat matematik berdasarkan
aktiviti
:
(a)
pengumpulan
(b)
pengongsian
(c) tolak berturut-turut
(d) songsangan operasi darab.
|
B3D1E3
Menulis
ayat matematik darab dan bahagi
berdasarkan situasi
|
||
21
|
5.2 Melengkapkan ayat
matematik bahagi.
|
(i) Melengkapkan
ayat matematik yang
melibatkan pembahagian dengan dua, lima,
sepuluh dan empat berpandukan :
(a) objek konkrit
(b) gambar
(c) garis nombor.
(ii)
Menentukan
nilai bagi pembahagian dengan
satu.
(iii) Menentukan
nilai bagi pembahagian
melibatkan
nombor yang dibahagi adalah
sifar.
(iv) Melengkapkan ayat matematik bahagi yang
melibatkan
sifir dua, lima, 10, empat, satu
dan sifar.
|
B3D1E4
Melakukan
operasi asas darab (sifir dua, lima, sepuluh dan empat) dan bahagi (melibatkan
pembahagian dengan dua, lima, sepuluh dan empat)
|
|
22
|
5.3 Menyatakan secara
spontan yang
melibatkan
pembahagian.
|
(i) Menyatakan secara spontan pembahagian
dengan dua, lima, 10, empat, satu dan sifar
mengikut :
(a) tertib menaik
(b) rawak
(c) salah satu daripada dua nombor yang
dibahagi
untuk memberi hasil bahagi
tertentu dalam pembahagian apabila
disoal.
(ii) Membahagi
dengan menggunakan abakus
4: 1.
|
B4D1E4
Menyelesaikan
masalah bahagi yang melibatkan pembahagian dengan dua, lima, sepuluh dan
empat
B6D6E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti.
|
|
23
|
Peperiksaan
pertengahan tahun
|
|||
24
|
5.4 Menyelesaikan
masalah harian yang
melibatkan
pembahagian
|
(i) Menggunakan pembahagian dengan dua,
lima, 10 dan empat bagi :
(a) Mereka cerita berdasarkan ayat
matematik bahagi yang diberi.
(b) Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan pembehagian dengan dua,
lima, 10, empat, satu dan sifar.
|
B5D1E1
Menyelesaikan
masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
|
|
25
|
6. PECAHAN
|
6.1 Menamakan
pecahan
wajar.
|
(i) Mengenal
pasti pecahan wajar yang
pengangkanya
1 dan penyebutnya hingga 10
dengan
menggunakan bahan konkrit,
gambar dan lipatan kertas.
(ii) Menyebut pecahan wajar satu perdua, satu
pertiga, satu perempat, satu perlima, satu
perenam, satu pertujuh, satu
perlapan, satu
persembilan dan satu persepuluh.
(iii) Menamakan
pecahan wajar yang
pengangkanya hingga 9 dan
penyebutnya
10.
(iv) Melorek gambarajah mengikut pecahan yang
diberi.
|
B2D3E1
Menyatakan
pecahan wajar yang pengangkanya satu hingga sembilan dan penyebutnya hingga
10
B3D3E1
Melorek
dan menulis pecahan wajar yang pengangkanya hingga 9 dan penyebutnya hingga
10
|
6.2 Menulis pecahan
wajar.
|
(i) Menulis pecahan wajar yang pengangkanya 1
dan
penyebutnya hingga 10 apabila disebut
dan
mengikut lorekan pada gambarajah.
|
|||
24
|
6.3 Membandingkan nilai
dua pecahan wajar.
|
(i) Membandingkan nilai dua pecahan wajar yang
pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga 10,
dengan berpandukan lipatan kertas, papan
pecahan dan gambarajah.
|
B3D3E2
Membandingkan
nilai dua pecahan wajar yang pengangkanya satu dan penyebutnya hingga 10
B5
D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti.
|
|
25
|
7. PERPULUHAN
|
7.1 Mengenal pasti
konsep perpuluhan.
|
(i) Menukar
pecahan persepuluh kepada
perpuluhan.
(ii) Menyebut sifar perpuluhan satu
hingga
sifar perpuluhan sembilan dengan
betul.
(iii) Menunjukkan
nombor perpuluhan 0.1 hingga
0.9
pada garis nombor.
(iv) Melorek gambarajah mengikut perpuluhan
yang diberi.
|
B2D4E1
Menyatakan
nombor perpuluhan 0.1 hingga 0.9
B3D4E1
Melorek
dan menulis pecahan persepuluh kepada perpuluhan.
|
7.2 Menulis perpuluhan.
|
(i) Menulis sifar perpuluhan satu hingga sifar
perpuluhan sembilan apabila disebut,
mengikut lorekan pada gambarajah dan pada
garis
nombor.
|
|||
26
|
7.3 Membandingkan
nilai perpuluhan.
|
(i) Membandingkan
nilai sifar perpuluhan satu
hingga
sifar perpuluhan sembilan, dengan
berpandukan
lipatan kertas, garis nombor dan
gambarajah.
|
B3D4E2
Membandingkan
nilai nombor perpuluhan di antara sifar perpuluhan satu hingga sifar
perpuluhan sembilan
B5
D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti.
|
|
27
|
8. WANG
HINGGA
RM100
|
8.1 Mengenal dan
menyebut nilai mata
wang Malaysia
|
(i) Mengenal
pasti mata wang kertas RM50 dan
RM100.
(ii) Mewakilkan nilai wang dengan menggunakan
abakus 4:1.
(ii) Menyatakan gabungan beberapa keping
wang
yang memberikan jumlah nilai yang
tertentu hingga RM100.
|
B1D4E1
Menyatakan
ciri-ciri wang kertas RM50 dan RM100
B2D5E1
Menyatakan
gabungan wang yang memberi nilai yang sama sehingga RM100
|
28
|
8.2 Menambah nilai
wang.
|
(i) Menambah dua nilai wang yang melibatkan :
(a) ringgit
(b) sen
(c) ringgit dan sen,
dan
jumlahnya tidak melebihi RM100.
(ii) Menambah
tiga nilai wang yang melibatkan :
(a) ringgit
(b) sen
(c) ringgit dan sen
dan
jumlahnya tidak melebihi RM100.
|
B3D1E5
Menambah
nilai wang yang jumlah tidak melebihi RM100
|
|
29
|
8.2 Menolak nilai wang .
|
(i) Menolak dua nilai wang yang melibatkan :
(a) ringgit
(b) sen
(c) ringgit dan sen
(ii) Menolak
berturut-turut dua nilai wang daripada
sebarang nilai wang hingga RM100 yang
melibatkan :
(a) ringgit
(b) sen
(c) ringgit dan sen
|
B3D1E6
Menolak
nilai wang sehingga RM100
|
|
30
|
8.4 Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan operasi tambah dan operasi tolak.
|
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
tambah dan tolak yang melibatkan wang.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan operasi tambah dan tolak
berkaitan
dengan wang.
|
B4D1E5
Menyelesaikan
masalah tambah dan tolak yang melibatkan wang.
B5D1E1
Menyelesaikan
masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komunit
|
|
31
|
9. MASA DAN
WAKTU
|
9.1 Menyatakan waktu
dalam jam dan minit.
|
(i) Mengenal tanda senggatan minit pada muka
jam.
(ii) Mengenal tanda senggatan dan angka yang
menandakan gandaan lima minit pada muka
jam.
(iii)
Menyata dan menunjukkan waktu dalam jam
dan
gandaan lima minit.
(iv)
Menukar waktu dalam jam dan gandaan lima
minit daripada perkataan kepada bentuk
angka dan sebaliknya.
(v) Merekodkan waktu dalam jam dan gandaan
lima minit dalam bentuk angka.
(vi)
Merekodkan aktiviti harian mengikut waktu
dalam
jam dan minit.
|
B2D6E1
Menyatakan
tanda senggatan
a) minit dan jam
B3D5E1
Merekod
waktu dalam jam dan gandaan lima minit
|
31
|
9.2 Menyatakan
perkaitan
dalam waktu.
|
(i) Menyatakan
perkaitan :
(a) hari dengan jam
(b) jam
dengan minit.
|
B3D5E2
Menghubungkait
waktu: hari dengan jam dan jam dengan minit
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti.
|
|
32
|
10. PANJANG
|
10.1 Mengenal unit sentimeter
dan meter.
|
(i) Mengenal unit sentimeter dan meter dengan
memerhatikan senggatan pada pembaris dan
pita
ukur.
(ii) Mengenal
ukuran panjang dalam :
(a) unit
cm,
(b)
unit m.
(iii)
Menulis
ukuran panjang yang diberi dalam :
(a) sentimeter
dengan menggunakan simbol
cm,
(b)
meter dengan menggunakan simbol m
|
B1D2E1
Mengenal
perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol
B2D6E1
Menyatakan
tanda senggatan
a)
sentimeter dan meter
|
33
|
10.2 Mengukur dalam unit sentimeter dan meter.
|
(i)
Mengukur dan menandakan jarak yang
ditentukan dalam unit :
(a) sentimeter
(b) meter
(ii) Mengukur dan merekodkan ukuran panjang
objek
dalam unit :
(a) sentimeter
(b) meter
(iii)
Melukis garis lurus mengikut ukuran yang
diberi dalam unit :
(a) sentimeter
(b) meter
|
B3D5E3
Merekod,
mengukur dan menganggar dalam unit piawai:
a) sentimeter dan meter
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
|
|
33
|
10.3
Menganggarkan
dalam unit
sentimeter dan
meter.
|
(i) Menganggar
panjang suatu objek dalam
unit sentimeter dan unit meter dan
bandingkan
anggaran dengan ukuran sebenar.
|
B3D2E2
Membuat
anggaran ukuran dalam unit piawai sentimeter dan meter
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti
|
|
36
|
11. JISIM
|
11.1 Mengenal
unit
gram dan
kilogram.
|
(i) Mengenal
unit kilogram dan unit gram dengan
memerhatikan
senggatan pada alat
penimbang.
(ii)
Mengenal jisim dalam :
(a) unit
g
(b) unit
kg.
(iii) Menulis jisim yang yang diberi dalam :
(a) gram
dengan menggunakan simbol g,
(b) kilogram dengan menggunakan simbol kg
|
B1D2E1
Mengenal
perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol
|
36
|
11.2 Menimbang
dalam
unit gram dan
kilogram.
|
(i) Menimbang
dan merekodkan objek yang
jisimnya
dalam :
(a) gram
(b)
kilogram
|
B2D6E1
Menyatakan
tanda senggatan
a) gram dan kilogram
|
|
37
|
11.3 Menganggar
dalam unit gram
dan kilogram.
|
(i) Menganggar jisim sesuatu objek dalam unit
gram dan kilogram dan bandingkan anggaran
dengan timbangan sebenar.
|
B3D5E3
Merekod
, mengukur dan menganggar dalam unit piawai:
a) gram dan kilogram
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti
|
|
38
|
12. ISIPADU
CECAIR
|
12.1 Mengenal unit
mililiter
dan
liter.
|
(i) Mengenal unit mililiter dan unit liter
dengan
memerhatikan senggatan pada silinder
penyukat.
(ii) Mengenal
isipadu cecair dalam :
(a) unit
mâ„“ ,
(b) unit
â„“
(iii) Menulis
isipadu cecair yang diberi dalam :
(a) mililiter dengan menggunakan mâ„“
(b) liter dengan menggunakan simbol â„“
|
B1D2E1
Mengenal
perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol
B2D6E1
Menyatakan
tanda senggatan
a) liter dan mililiter
|
39
|
12.2 Menyukat dalam
unit mililiter dan
liter.
|
(i) Menyukat,
menanda dan merekodkan isipadu
cecair yang ditentukan dalam :
(a) mililiter
(b) liter
|
B3D5E3
Merekod,
mengukur dan menganggar dalam unit piawai:
a) liter dan mililiter
|
|
39
|
12.3 Menganggar
dalam unit
mililiter
dan liter.
|
(i) Menganggar isipadu cecair dalam unit
mililiter
dan liter dan bandingkan dengan
sukatan sebenar.
|
B3D2E2
Membuat
anggaran ukuran dalam unit piawai sentimeter dan meter
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan
pelbagai strategi
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti
|
|
40
|
13. RUANG
|
13.1 Mengenal
pasti
bentuk tiga
dimensi.
|
(i) Mengenal
pasti bentuk tiga dimensi
berdasarkan huraian.
(ii)
Mengenal pasti bentuk asas bagi bentuk tiga
dimensi.
|
B1D5E1
Mengenalpasti
ciri-ciri bentuk 3D dan 2D
B2D7E1
Menyatakan
bentuk-bentuk 3D dan 2D berdasarkan ciri-ciri yang diberi.
Bentuk
3D : kubus, kuboid, pyramid tapak
segiempat sama, silinder dan kon
|
41
|
13.2 Mengenal
pasti
bentangan bentuk
tiga dimensi.
|
(i) Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk
tiga dimensi :
kubus,
kuboid,
piramid tapak segiempat sama,
silinder
kon
|
B3D6E1
Mengenalpasti
pelbagai bentangan bentuk 3D:
Kubus,
kuboid, pyramid tapak segi empat sama, silinder dan kon
B6D1E1
Mereka
cipta model daripada bentuk-bentuk 3D secara inovatif dan menerangkan model
yang dibina
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian.
|
|
42
|
13.2 Mengenal
pasti
bentuk dua
dimensi.
|
(i) Mengenal pasti bentuk dua dimensi
berdasarkan huraian.
(ii) Melukis bentuk asas bagi bentuk dua dimensi:
segiempat sama
segiempat
tepat,
segitiga
bulatan
|
B2D7E1
Menyatakan
bentuk-bentuk 3D dan 2D berdasarkan ciri-ciri yang diberi.
Bentuk
2D: segiempat sama, segiempat tepat,
segi tiga dan bulatan
B5D1E2
Menyelesaikan
projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai
strategi
B6D1E2
Mencipta
kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara
urusan harian
B6D1E3
Menggunakan
logic matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya,
guru atau komuniti
|
sebelum post tu sila tgok dulu kotak tu..dh terlebih..dh kluar tu..
ReplyDeleteTak de masalah punya pasal kotak tu. Korang set paper dari potrait tukar kepada lanscape, ok....
Delete