GAMBAR AKTIVITI MBMMBI 2012
CARTA
ORGANISASI MBMMBI 2012
PENGERUSI:
PN HJH SITI MARIAM BT BIDIN (GURU BESAR)
NAIB
PENGERUSI 1: EN. MOHAMAD BIN OTHMAN (GPK AKADEMIK)
NAIB
PENGERUSI 2: PN HJH SITI AINIAH BT ALIAS (GPK  HEM)
NAIB
PENGERUSI 3: EN YAZID BIN MOHD DASIR (GPK KOKURIKULUM)
SETIAUSAHA:
PN ROHAYU BT YAACOB
AJK:
1)   
PN WAN
RAJAAH BT WAN DIN (K.P BAHASA MELAYU)
2)  
PN
MOGANASHWARI (K.P BAHASA INGGERIS)
3)  
PN ZAINAB
BT ZAINAL (K.P MATEMATIK)
4)  
PN NOR
RAIZAH BT HJ WAHI (K.P SAINS)
5)  
PN
HERYANI BT ABD TALIB (PENYELARAS PENDIDIKAN KHAS)
6)  
PN SITI
NURAFNA BT MUHAMMAD REDZUAN  (GURU
PEMULIHAN KHAS)
SENARAI
NAMA GURU BAHASA MELAYU
1)      PN WAN RAJAAH BT WAN DIN 
2)      PN YUSNIZA BT YUSOF
3)      PN ROSLINA BT ABD WAHAB
4)      CIK NURULFATIHAH BT MOHD NOR
5)      PN NUR AZRINA BT ALI
6)      PN NORIDAH BT MOHD YAMIN
7)      PN JELEKHO BT MAT ZAIN
8)      PN HASNIDA BT SABTU
9)      PN HABSAH BT ISMAIL
10)   PN BADARIAH BT BAKAR
11)   PN AZNIDA BT TASMUJI
12)   EN MOHAMAD BIN OTHMAN
13)   EN YUSLAN BIN IBRAHIM
SENARAI
NAMA GURU BAHASA INGGERIS
1)      PN MOGANASHWARI A/P KANDASAMY
2)      PN NOR ELINA HANI BT RAMLI
3)      PN NORLELA BT MOHD JAILANI
4)      PN ZURINA BT MAT NOR
5)      PN THILAGAVATHI A/P N. RAMASAMY
6)      CIK SHARON CHANDRA MOHAN
7)      PN ROHAYU BT YAACOB
CARTA GANTT AKTIVITI TAHUNAN 2012
|  | 
| 
BIL | 
AKTIVITI 
   
    
                 BULAN        | 
J | 
F | 
M | 
A | 
M  | 
J | 
J | 
O | 
S | 
O | 
| 
1. | 
PENGUCAPAN BERTATASUSILA |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
2. | 
PENGENALAN/ORIENTASI
  MATAPELAJARAN |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
3. | 
KEM BAHASA |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
4. | 
STORY TELLING |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
5. | 
MINGGU BAHASA MELAYU/INGGERIS |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
6. | 
ENGLISH CAMP |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
7. | 
KELAS BIMBINGAN DAN PROGRAM
  KECEMERLANGAN UPSR |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
8. | 
BENGKEL TEKNIK MENJAWAB SOALAN
  UPSR |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
| 
9. | 
POSTER PRESENTATION |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 1 
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Pengucapan
  bertatasusila. | 
Semua murid tahun 1- 6
  terutama murid tahun 1 | 
Menghormati warga
  sekolah terutama guru. | 
Sewaktu berjumpa guru
  (diwajibkan) | 
| 
2. | 
Pengenalan/orientasi
  sekolah 
-       Nyanyian lagu
  negaraku, sekolah. 
-       Sesi suai kenal
  dengan rakan-rakan. 
-       Suai kenal
  dengan persekitaran sekolah. | 
Semua murid tahun 1 | 
Mengenali sekolah,
  guru dan rakan-rakan. |  | 
| 
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Greetings (Ucapan Selamat) | 
Semua murid tahun 1-
  6. | 
Menghormati warga
  sekolah terutama guru. | 
Sewaktu berjumpa
  dengan guru Bahasa Inggeris. (diwajibkan) | 
| 
2. | 
Singing English Song  | 
Semua murid tahun 1 | 
Mengenali rakan-rakan. | 
Menyanyi sambil
  memegang tangan rakan. | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 2 
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Orientasi pengenalan
  subjek Bahasa Melayu | 
Semua murid tahun 1 | 
Mengenali dan
  mengetahui kandungan subjek. |  | 
| 
2. | 
Mesyuarat agung kelab
  Bahasa Melayu sekolah. 
-       Pembentangan
  dan perbincangan aktiviti kelab. | 
Ahli kelab Bahasa
  Melayu  | 
Mengetahui aktiviti
  yang bakal dilaksanakan sepanjang tahun 2012 |  | 
| 
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Orientasi pengenalan
  subjek Bahasa Inggeris | 
Semua murid tahun 1 | 
Mengenali dan
  mengetahui kandungan subjek. |  | 
| 
2. | 
Mesyuarat agung kelab
  Bahasa Inggeris sekolah. 
-       Pembentangan
  dan perbincangan aktiviti kelab. | 
Ahli kelab Bahasa
  Inggeris. | 
Mengetahui aktiviti
  yang bakal dilaksanakan sepanjang tahun 2012 |  | 
| 
3. | 
Menyanyi lagu Inggeris
  sambil membuat gaya dan gerakan. | 
Murid tahun 2 Bestari | 
Murid dapat menyanyi sambil
  belajar menyebut perkataan B.I. | 
Dilaksanakan sewaktu p
  n p. | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 3 
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Pengucapan awam
  menggunakan bahasa istana. | 
Semua murid  | 
Mengeratkan hubungan
  silaturrahim antara warga sekolah |  | 
| 
2. | 
Membaca maklumat dan
  perkataan Bahasa Melayu yang terdapat pada dinding-dinding sekolah. | 
Semua murid | 
Mengetahui perkataan
  baru dalam Bahasa Melayu |  | 
| 
MEMANTAPKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Membaca maklumat dan
  perkataan Bahasa Inggeris yang terdapat pada dinding-dinding sekolah.  | 
Semua murid  | 
Mengetahui perkataan
  baru dalam Bahasa Inggeris |  | 
| 
2. | 
Pertuturan dan perbualan
  mudah dalam Bahasa Inggeris apabila berjumpa dengan guru-guru Bahasa Inggeris | 
Semua murid | 
Memberikan keyakinan
  sewaktu berbahasa Inggeris |  | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 4
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Membaca buku cerita Bahasa
  Melayu sewaktu laluan iqra’ setiap pagi. | 
Semua murid | 
Mengetahui perkataan
  baru dalam Bahasa Melayu |  | 
| 
2. | 
Memperkenalkan format
  bagi penulisan karangan Surat Kiriman Rasmi. | 
Murid tahun 6 Arif | 
Mengetahui cara
  penulisan karangan Surat Rasmi yang betul. |  | 
| 
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Membaca buku cerita Bahasa
  Inggeris sewaktu laluan iqra’ pada setiap pagi. | 
Semua murid  | 
Mengetahui perkataan
  baru dalam Bahasa Inggeris |  | 
| 
2. | 
Pertuturan dan
  perbualan mudah dalam Bahasa Inggeris apabila berjumpa dengan guru-guru
  Bahasa Inggeris | 
Semua murid | 
Memberikan keyakinan
  sewaktu berbahasa Inggeris |  | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 5
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Menulis biodata diri
  dalam buku log persatuan Bahasa Melayu. | 
Semua murid persatuan
  Bahasa Melayu. | 
Mengetahui cara
  menulis biodata menggunakan perkataan Bahasa Melayu. |  | 
| 
2. | 
Memperkenalkan penggunaan
  tatabahasa bagi imbuhan awalan “me” dan ”mem” serta apitan.  | 
Murid tahun 6. | 
Mengetahui cara penggunaan
  tatabahasa dengan betul.  |  | 
| 
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Menulis biodata diri
  dalam buku log persatuan Bahasa Inggeris. | 
Semua murid persatuan
  Bahasa Inggeris. | 
Mengetahui cara menulis
  bioadata menggunakan perkataan Bahasa Inggeris |  | 
| 
2. | 
Pertuturan dan
  perbualan mudah dalam Bahasa Inggeris apabila berjumpa dengan guru-guru
  Bahasa Inggeris | 
Semua murid | 
Memberikan keyakinan
  sewaktu berbahasa Inggeris |  | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 6
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Memperkenalkan cara
  menulis karangan berformat. | 
Murid tahun 6 | 
Mengetahui cara
  menulis karangan berformat. |  | 
| 
2. | 
Memperkenalkan penggunaan
  kata banyak makna | 
Semua murid. | 
Mengetahui cara menggunakan
  kata banyak makna dengan betul.  |  | 
| 
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Memperkenalkan cara
  menulis karangan Bahasa Inggeris. | 
Semua murid Tahun 6 | 
Mengetahui cara
  menulis karangan Bahasa Inggeris |  | 
| 
2. | 
Pertuturan dan
  perbualan mudah dalam Bahasa Inggeris apabila berjumpa dengan guru-guru Bahasa
  Inggeris | 
Semua murid | 
Memberikan keyakinan
  sewaktu berbahasa Inggeris |  | 
BORANG MINGGUAN MBMMBI
SEKOLAH KEBANGSAAN
KAMPUNG BARU SI RUSA
71050, PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
NBA 2015
MINGGU : 7
(AKTIVITI/PROGRAM)
| 
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU (MBM) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Menggunakan Kamus
  Dewan untuk mencari maksud perkataan-perkataan Bahasa Melayu yang susah. | 
Murid tahun 6 | 
Mengetahui maksud
  sebenar perkataan-perkataan Bahasa Melayu yang susah. |  | 
| 
2. | 
Mencari sebanyak mungkin
  kata banyak makna | 
Semua murid. | 
Mengetahui kata banyak
  makna daripada pelbagai sumber.  |  | 
| 
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBI) | ||||
| 
BIL | 
AKTIVITI/PROGRAM | 
SASARAN | 
IMPAK | 
CATATAN | 
| 
1. | 
Menggunakan Kamus
  Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu untuk mencari maksud perkataan-perkataan
  Bahasa Inggeris yang susah. | 
Semua murid  | 
Mengetahui maksud perkataan
  Bahasa Inggeris |  | 
| 
2. | 
Murid membuat ‘puppet’
  berpandukan arahan di dalam buku teks Bahasa Inggeris Tahun 2 (KSSR) | 
Murid tahun 2 | 
Menunjukkan kreativiti
  masing-masing untuk menghasilkan ‘puppet’. |  | 
 






 
 
Assalamualaikum..puan, sya ambil bahan puan ni ye utk panduan sekolah saya..agak bingung sedikit..terima kasih byk2
ReplyDeleteaSSALAMUALAIKUM puan, saya ambil bahan puan ni ye utk panduan sekolah saya juga
ReplyDeletesalam puan...izinkan saya ambil bahan2 diatas ya..
ReplyDeleteAssalamualaikum..puan, sya ambil bahan puan ni ye utk panduan sekolah saya. Terima kasih ya.
ReplyDeleteASsalammualaikum puan...perkongsian bahan dan maklumat yang baik. Izinkan saya merealisasikannya di sekolah saya..,terima kasih.
ReplyDeleteASsalammualaikum puan...perkongsian bahan dan maklumat yang baik. Izinkan saya merealisasikannya di sekolah saya..,terima kasih.
ReplyDelete